نان سیاه دانه، کنجد

نان کنجد سیاه دانه

ترکیبات نان سیاه دانه ،کنجد :

{آرد گندم کامل،نمک ،خمیر مایه طبیعی ،مخمر طبیعی ،زردچوبه، سیاه دانه،کنجد}

نان سیاه دانه یا سیاه تخمه،یکی از قدیمی ترین نانهای پخت شده در شهر ها و روستا های قدیم بوده و بقدری ارزشمند است که پیامبر (ص ) در مورد خواص سیاه دانه میفرمایند  : درمان هر دردی بجز مرگ است .

این نان بخصوص برای خانمها پس از زایمان همراه با عسل فوق العاده مفید، از جهت افزایش شیر و آهن و رفع یبوست و نابودی سموم در کبد و ناراحتی های گوارشی  میباشد .

مصرف سیاه دانه برای خانم های سرد مزاج که شیر آنها برای کودکانشان کم است و یا شیر آنها موجب نفخ برای نوزادشان میشود به مرور و مداومت در استفاده از آن باعث افزایش شیر و گرمی آن می شود.

سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان دانه ای  ضد انگل ، ضد باکتری ، مفید فایده است.

نان سیاه دانه برای افراد دیابتی نیز قابل استفاده است.

همچنین برای افرادی که سرد مزاج هستند و یا نفخ معده و دل درد دارند  خوردن مقداری از نان سیاه دانه مفید خواهد بود.

این نان به علت نداشتن شکر یک میان وعده عالی برای کسانی است که رژیم غذایی دارند.

از دیگر خواص سیاه دانه تقویت سیستم ایمنی و سرما خوردگی و عفونت های ادراری و بعلت طبع گرم بسیار انرژی زا است.

اسیدهای چرب ضروری فراوان در سیاه دانه آن را به یک ماده غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که به سلامت پوست و مو نیز کمک می کند.

همچنین در سیاه دانه ماده ای است که در بدن تولید آنتی هیستامین می کند،به همین دلیل برای درمان حساسیت و آسم مفید است.

یکی از دانه‌ها که به‌حق، دارای فواید بسیار زیادی است و توسط همه متخصصان تغذیه، مصرف آن توصیه می‌شود، دانه کنجد است. این دانه‌های کوچک و خوش‌بو که عطروبوی نان سنتی ایرانی را دوچندان می‌کند خواص بسیاری نیز دارد

کنجد تأمین کننده نیاز روزانه بدن به کلسیم و اسید فولیک بوده و منبع آهن گیاهیست که برای رفع خستگی مفید است.

کمک به درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن: همچنین مصرف این دانه گیاهی برای افرادی که به کم‌خونی و فقر آهن مبتلا هستند بسیار مؤثر بوده و یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می‌رود.

کمک به کاهش وزن: کنجد و بیسکویت‌های کنجدی را به عنوان میان وعده‌‌ی خود جایگزین کنید زیرا مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد 45 کیلوکالری انرژی دارد و نه تنها موجب افزایش چربی خون نمی‌شود بلکه کلسترول بد خون را نیز کاهش می‌دهد.تقویت حافظه با کنجدتقریباً ۲۸ درصد مغز انسان از لسیتین تشکیل شده و همین ماده باعث پیشرفت بشر است. کنجد سرشار از لسیتین بوده و در نتیجه کسانی که کارهای فکری زیاد انجام می دهند و زیاد مطالعه می‌کنند باید کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهند و همیشه مقداری کنجد بوداده همراه داشته و برای کسانی که می‎خواهند حافظه شان تقویت شود، ۴۰ روز هر صبح یک قاشق غذاخوری کنجد توصیه می شود

امیدوارم با میل نمودن این نان خوشمزه از خواص آن بهره مند شوید.